خلیج فارس آی تی
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

همه چیز در مورد ویدئو پروژکتورها

در این مقاله قصد داریم به بررسی دستگاه ویدئو پروژکتور و انواع و ویژگی­های آن­ بپردازیم. ویدئو پروژکتور یک دستگاه دیجیتال است که یک تصویر (یا تصاویر متحرک) را از یک منبع مانند کامپیوتر گرفته و روی یک سطح صاف (معمولا یک صفحه نمایش) پخش می­کند. بیشتر پروژکتورها با تابش نور از طریق یک لنز شفاف کوچک، تصویر را ایجاد می­کنند، اما برخی از انواع جدیدتر پروژکتورها می­توانند تصویر را مستقیما با استفاده از لیزر پخش کنند.

تاریخچه پروژکتورها

ابداع اولین دستگاه پروژکتور را به فردی به نام فرانسیس جنکینز نسبت می­دهند که در سال 1897 میلادی توانست اولین بار با استفاده از یک ذره بین، مجموعه­ای از تصاویر را به صورت بزرگنمایی شده روی یک دیوار نمایش دهد. جنکینز پس از تلاش­های فراوان توانست یک شرکت برای ثبت اختراعش پیدا کند ولی متاسفانه آن شرکت این ایده را از او دزدید و به یک شرکت معتبر و بزرگ فیلمسازی فروخت. به علت شهرت زیاد ادیسون در آن دوران، تا سال­ها این اختراع به نام ادیسون نامیده می­شد.

انواع ویدئو پروژکتورها

این دستگاه­ها دارای انواع گوناگونی هستند که هر کدام از آن­ها بسته به نوع و محیطی که در آن استفاده می­شوند، ویژگی­های مختلفی دارند. شرکت­های تولید کننده بسته به نوع استفاده دستگاه، ویژگی­ها و مشخصات خاصی را برای هر مدل از این دستگاه­های کاربردی در نظر می­گیرند. در ادامه به بررسی چند مدل از انواع مختلف این دستگاه­ها می­پردازیم.

مدل­های اداری و آموزشی

این نوع از  پروژکتورها، مرسوم­ترین نوع این دستگاه­ها بوده و در ادارات، مدارس و دانشگاه­ها مورد استفاده گسترده قرار می­گیرند. معمولا به این نوع دستگاه­ها، پروژکتورهای چند رسانه­ای یا مالتی مدیا گفته می­شود که برای مقاصد معمولی و عادی مانند پخش فیلم و ارائه­های درسی و آموزشی مورد استفاده قرار می­گیرند. همینطور از این نوع از پروژکتورها در سالن­ها و تالارها نیز استفاده می­شود.

مدل­های شخصی و خانگی

امروزه بسیاری از کاربران استفاده از ویدئو پروژکتور را به تماشای تلویزیون­های معمولی ترجیح می­دهند. استفاده از این دستگاه باعث می­شود که احساسی شبیه به تماشای فیلم در سینما داشته باشید. این دستگاه­ها معمولا در اندازه­های مختلفی در بازار موجود هستند و قیمت نسبتا بالایی دارند. از این نوع از دستگاه­ها با عنوان سینمای خانگی نیز یاد می­شود.

مدل­های پرتابل و جیبی

این مدل از پروژکتورها، همانطور که از نامشان پیداست، در اندازه­های کوچک تولید شده و برای تماشای فیلم در محیط­ها و جمع­های دوستانه مناسب هستند. این دستگاه­ها به علت سایز کوچک خود معمولا لنز بزرگی نداشته و برای محیط­هایی مناسب هستند که نور کم بوده و فضا تاریک­تر است. با خرید این مدل از پروژکتورها همیشه یک پخش کننده تصویر را به همراه دارید و می­توانید در هر مکانی به تماشای فیلم مورد علاقه خود با دوستانتان بپردازید.

ویدئو پروژکتورها در سایزهای مختلفی در بازار موجود هستند.

تکنولوژی رنگ ویدئو پروژکتورها

اکثر پروژکتورهای سینمای خانگی موجود در بازار از تکنولوژی پردازش نور دیجیتال (DLP) استفاده می­کنند. پروژکتورهای DLP از ذره­بین­های کوچکی برای بازتاب نور استفاده می­کنند. همچنین این دستگاه­ها از یک چرخ رنگ (چرخ چرخان با فیلترهای رنگی متعدد) بهره می­گیرند. به طور کلی، این پروژکتورها قابل حمل هستند و کنتراست بالاتری ایجاد می­کنند. تولیدکنندگان پروژکتور معمولا از رنگ­های استاندارد قرمز، سبز، آبی (RGB) به عنوان تنظیم رنگ پیش­فرض استفاده می­کنند.

همانطور که می­دانید رنگ­ها یک موضوع ذهنی هستند. آنچه که شما آن را قرمز روشن می­بینید ممکن است برای فرد دیگری صورتی به نظر برسد. به همین دلیل است که استفاده از یک استاندارد رنگ مهم است. رنگ 709 استانداردی برای صنایع تلویزیون و سینما است تا اطمینان حاصل شود که محدوده رنگ، وضوح، نرخ فریم و مشخصات ویدیویی برای همه تجهیزات دیجیتال از جمله نمایشگرها، دی وی دی­ها و بلوری یکسان است.

ویدئو پروژکتورهای لیزری

در حالی که پروژکتورهای LED یک انتخاب عالی هستند، برای بهترین تجربه ممکن، یک پروژکتور لیزری بهتر است. این به این دلیل است که پروژکتورهای لیزری روشنایی طولانی­تری همراه با رنگ و کنتراست بهتر ارائه می­دهند و در مقایسه با مدل­های LED، نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند. به طور مشابه، چراغ‌های LED مورد استفاده در پروژکتورهای لیزری بسیار روشن‌تر هستند، اما نیازی به گرم کردن ندارند، به این معنی که در داخل خود واحد به خنک‌کننده کمتری نیاز است و بنابراین دستگاه برق کمتری مصرف می‌کند.

مشخصه­ های یک ویدئو پروژکتور

اگر قصد خرید یک دستگاه ویدئو پروژکتور را دارید، نکاتی وجود دارند که باید در هنگام انتخاب و خرید دستگاه مد نظر داشته باشید. به طور کلی این دستگاه­ها دارای مشخصه­های مختلفی هستند که هر کدام از آن­ها در عملکرد دستگاه تاثیر زیادی دارد. برای یک خرید موفق باید با این مشخصه­ها آشنا باشید. در این قسمت به بررسی برخی از این موارد خواهیم پرداخت.

روشنایی

اگر می­خواهید بتوانید تصویر خود را به وضوح ببینید، روشنایی دستگاه یه فاکتور کلیدی است که با واحد لومن اندازه­گیری می­شود. این به این دلیل است که هر چه لومن بیشتر و در نتیجه تصویر روشن­تر باشد، دستگاه کمتر تحت تأثیر نور محیط قرار می­گیرد. اگر یک پروژکتور تعداد لومن کمی داشته باشد، شما فقط می­توانید تصویر را در یک اتاق تاریک ببینید، زیرا هر منبع نور دیگری دیدن آن را بسیار سخت می­کند. اگر به دنبال یک تصویر عالی برای فضای باز هستید، حدود روشنایی خوب حدود 2000-3000 لومن است.

 

نسبت پرتاب

به منظور ایجاد اندازه تصویر مناسب، باید فاصله پرتاب خود را به درستی محاسبه کنید تا مدل مورد نیاز خود را به همراه جایی که قرار است دستگاه خود را قرار دهید، مشخص کنید. نسبت پرتاب به سادگی به فاصله بین یک پروژکتور و صفحه نمایش اشاره دارد و با استفاده از فرمول: فاصله تقسیم بر اندازه تصویر، محاسبه می­شود.

بسته به فاصله شما، چند نوع دستگاه ویدئو پروژکتور مختلف وجود دارد که می­توانید از بین آن­ها انتخاب کنید. اولین گروه، دستگاه­های پرتاب استاندارد می­باشند که برای ارائه تصاویر بزرگتر ایده­آل هستند. این دستگاه­ها معمولا در مرکز سقف نصب می­شوند و برای اتاق­های بزرگ عالی هستند. همچنین دستگاه­های پرتاب کوتاه با برد پرتاب 1 تا 3 متر نیز موجود هستند که برای محیط­های کاربردی­تر می­باشند.

نسبت تصویر

یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای انتخاب ویدئو پروژکتور، توجه به نسبت تصویر است. نسبت تصویر به نسبت عرض به ارتفاع تصویر یا صفحه نمایش مورد استفاده اشاره دارد. به عنوان مثال، یک صفحه نمایش 4:3 تصویر مربعی­تری تولید می­کند که دارای عرض 4 اینچ و ارتفاع 3 اینچ است، در حالی که برای نسبت 16:9، تصویر مستطیلی تر و با عرض 16 اینچ در ارتفاع 9 اینچ خواهد بود.

پروژکتورهای شخصی معمولا با نام سینما خانگی شناخته می­شوند.

نسبت کنتراست

مسئله مهم و قابل توجه بعدی در هنگام خرید یک ویدئو پروژکتور، نسبت کنتراست است. نسبت کنتراست به تفاوت یا کنتراست بین روشن­ترین و تاریک­ترین پیکسل روی صفحه اشاره دارد و کیفیت تصویر شما را تعیین می­کند. هر چه میزان نسبت کنتراست یک دستگاه بالاتر باشد، دستگاه تصویر واضح­تری را با رنگ­های متمایزتر ایجاد می­کند.

جمع بندی

به طور کلی ویدئو پروژکتورها دستگاهی هستند که با استفاده از تکنولوژی رنگ و نور، با دریافت سیگنال­های تصویر یا ویدئو از یک منبع، آن­ها را روی یک سطح صاف نمایش می­دهد. پیشینه این دستگاه به سال­های دور برمی­گردد که شخصی به نام فرانسیس جنکینز توانست با خلاقیت خود اولین نوع پروژکتور را ایجاد کند و بعدها به مرور زمان این اختراع جالب و کاربردی، کامل­تر شد تا به شکل امروزی درآمد.

از محصولات ما دیدن فرمایید

۱
۲
۳
۴
۵

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای

دیدگاه شما
استفاده از مطالب بلاگ فروشگاه خلیج فارس آی تی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام و لینک به منبع بلامانع است. تمام حقوق این وب سایت متعلق به خلیج فارس آی تی می باشد.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.