خلیج فارس آی تی
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

چگونه طول عمر لامپ پروژکتور را افزایش دهیم؟

اگر قصد خرید یک دستگاه پروژکتور را دارید، باید بگوییم که اگر دقت نکنید ممکن است لامپ پروژکتور شما فقط چند ساعت عمر ‌کند. تعویض این لامپ­ها نیز می­تواند بسیار گران باشد؛ بنابراین اگر از دستورالعمل­هایی برای افزایش عمر لامپ پیروی نکنید، می­توانید با خرید لامپ در واقع با خرید لامپ­های متعدد و در فاصله زمانی کم پول خود را هدر داده­اید. در این مقاله مفید نکات مفیدی را در مورد افزایش عمر لامپ پروژکتور و صرفه جویی در هزینه در دراز مدت با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

لامپ پروژکتور چیست و چگونه کار می­کند؟

یک لامپ پروژکتور یک لامپ قوسی بخار جیوه با فشار فوق العاده بالا است. این لامپ­ها به دو دسته لامپ­های متال هالید و لامپ­های بخار جیوه فشار بالا تقسیم می­شوند. در درون این لامپ، یک شکاف قوسی وجود دارد که با بخار جیوه با فشار بالا پر شده است. لامپ با ارسال یک جریان الکتریکی در سراسر این شکاف قوسی تحت فشار عمل می­کند. جریان بخار جیوه را روشن می­کند و باعث می­شود لامپ نور بسیار درخشانی تولید کند. این نور به یک پنل LCD یا DLP تابیده شده و باعث ایجاد تصاویر مدنظر می­شود.

لامپ پروژکتور

لامپ پروژکتور هالید

 

 

لامپ پروژکتور کجا قرار دارد؟

این لامپ را می­توان با قرار دادن یک صفحه پلاستیکی مربع یا مستطیل شکل در جایی خارج از پروژکتور پیدا کرد. این پوشش معمولا توسط دو پیچ به محفظه دوخته شده است. این پیچ­ها را باز کنید و صفحه را بردارید تا محفظه پلاستیکی که لامپ را در پروژکتور شما نگه می­دارد، آشکار شود. این محفظه پلاستیکی معمولا دارای یک دسته است که به آن متصل است. با کشیدن این دسته می­توانید لامپ را از پروژکتور جدا کنید.

چگونه می­توان فهمید که عمر مفید لامپ مورد نظر تمام شده است؟

اغلب پروژکتورها دارای یک تایمر داخلی هستند که مدت زمان کارکردن لامپ شما را ردیابی می­کند. معمولا چند ساعت قبل از اتمام عمر مفید لامپ، پیامی روی صفحه پروژکتور شما نمایش داده می­شود. اگر لامپ شما هنوز کار می­کند و پیام هشدار ظاهر شده است، می­توانید پیام هشدار را غیرفعال کنید. این موضوع را در دفترچه راهنمای پروژکتور خود جستجو کنید یا با جستجو در منوی دستگاه، نحوه غیرفعال کردن پیام هشدار را یاد بگیرید. البته این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که تمام پروژکتورها بصورت یکسان کار نمی­کنند.

چرا لامپ­های پروژکتور بسیار گران هستند؟

یکی از شوک­هایی که مشتریان در هنگام خرید این لامپ­ها تجربه می­کنند، هزینه آن است. دلیل منطقی و قانع کننده­ای برای این امر وجود دارد. بخار جیوه که با فشار فوق العاده بالا در داخل لوله قوسی فشرده شده، هنگام پرش برق یا قوس الکتریکی، در سراسر شکاف پر شده با این گاز، مشتعل می­شود. احتراق گاز هنگام پرش یا قوس الکتریکی عبوری از آن، چیزی است که باعث تولید نور توسط لامپ می­شود.

بنابراین، فناوری و مهندسی که برای ساخت این لامپ­ها استفاده می­شود ارزان نیست. در واقع، ماشین‌هایی که برای تولید یک لامپ پروژکتور مورد نیاز هستند، برای سازنده هزینه زیادی دارند. علاوه بر هزینه­های خرید ماشین آلات، سازندگان همچنین باید دانشمندان و مهندسان خبره­ای را استخدام کنند تا اطمینان حاصل کنند که لامپی که خریداری می­کنید مطابق با استانداردهای مورد نیاز پروژکتور شما است.

بنابراین ساخت این نوع از لامپ­ها هزینه زیادی دارد و به همین دلیل است که تنها چهار یا پنج تولید کننده عمده با کیفیت بالا در جهان در این زمینه وجود دارند. این سازندگان پول زیادی را صرف تحقیق و توسعه کرده­اند. آن­ها همچنین باید کارخانه­های مونتاژ را که در آن این لامپ­ها ساخته می­شوند، نگهداری کنند. هزینه­های توسعه و ساخت لامپ­های پروژکتور رقابت را در بازار محدود می­کند و هر دوی این عوامل باعث افزایش هزینه لامپ پروژکتور می­شود.

 

راهکارهایی برای افزایش عمر لامپ پروژکتور

انقضای زودهنگام لامپ پروژکتور معمولا به دلیل سوختن آن در دمای بیش از حد گرم در طول عمر آن اتفاق می­افتد. در زیر نکات مفیدی در مورد اینکه چگونه می­توانید عمر لامپ پروژکتور خود را افزایش دهید ارائه کرده­ایم که به شما کمک می­کنند تا بتوانید راندمان این لامپ­ها را بالا برده و از حداکثر طول عمر مفید آن­ها استفاده کنید.

تهویه

مهمترین عامل تعیین کننده عمر این لامپ­ها تهویه است. برای اطمینان از اینکه لامپ شما تا حد ممکن دوام می­آورد، پروژکتور را در مکانی نصب کنید که فضای کافی برای تهویه داشته باشد. در حالت ایده‌آل، پروژکتور در فاصله نیم متری، از همه طرف (دیوار، کف یا سقف) نصب می‌شود. اگر پروژکتور در جایی نصب شود که جریان هوا کمی وجود دارد، لامپ پروژکتور به احتمال زیاد زود می­سوزد. مطمئن شوید اتاقی که پروژکتور در آن قرار دارد در صورت امکان دارای جریان هوا باشد.

استفاده از پمپ باد یا جاروبرقی

گرد و غبار و خاک به مرور زمان روی پروژکتور جمع می­شود و این تجمع می­تواند باعث کاهش جریان هوا در داخل و خارج از پروژکتور شود. اگر جریان هوا کم باشد، لامپ پروژکتور در دمای گرم­تری کار می­کند و ممکن است زودتر بسوزد. ساده ترین راه برای حل این مشکل این است که هر دو هفته یک بار پروژکتور را جاروبرقی بکشید یا گرد و خاک را با دمیدن هوای فشرده از آن خارج کنید. بسته به استفاده شما، ممکن است لازم باشد این فرآیند را بیشتر انجام دهید.

تغییر فیلتر و تمیزکاری

پروژکتورها معمولا دارای فیلترهای قابل تعویضی هستند تا از ورود گرد و غبار به داخل مدار حساس جلوگیری کنند. با این حال، فیلترها می­توانند بیش از حد در اثر گرد و غبار مسدود شده و جریان هوا را به داخل و خارج از پروژکتور کاهش دهند و باعث شوند لامپ پروژکتور در دمای گرم­تر بسوزد. فیلتر روی پروژکتور شما معمولا در پشت یک محفظه مستطیلی کوچک به طول 0.5 اینچ در 6 اینچ (1.27 سانتی متر در 15.24 سانتی متر) یافت می­شود و به راحتی قابل تعویض یا تمیز کردن است.

سریع خاموش و روشن نکردن پروژکتور

روشن و خاموش کردن سریع پروژکتور می­تواند اثرات مخربی بر عمر لامپ پروژکتور داشته باشد. لامپ­ها معمولا حدود یک دقیقه طول می­کشد تا جریان پایداری تولید کنند. وزنه تعادل مخصوص داخل لامپ با ولتاژ بالا آن را شعله­ور می­کند و با ولتاژ پایین آن­ را راه اندازی می­کند.

اگر پروژکتور به سرعت روشن و خاموش شود، بخار جیوه با فشار بسیار بالا در داخل لوله قوسی ممکن است ناپایدار شود که باعث از کار افتادن دائمی لامپ می­شود.

گذاشتن پروژکتور روی حالت ذخیره انرژی

اکثر پروژکتورهای مدرن حالت عادی و ذخیره انرژی دارند. حالت ذخیره انرژی معمولا باعث می­شود لامپ پروژکتور سطح روشنایی کمتری منتشر کند و بنابراین می­تواند طول عمر لامپ را افزایش دهد. اگر مطمئن نیستید که پروژکتور شما حالت ذخیره انرژی دارد لطفا به دفترچه راهنمای پروژکتور مراجعه کنید یا با سازنده پروژکتور تماس بگیرید.

این لامپ­ها در طرح­ها و مدل­های مختفی به بازار عرضه می­شوند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم در مورد لامپ پروژکتور و همچنین ویژگی­ها و قیمت آن مطالبی را با شما در میان بگذاریم. به طور کلی لامپ­های پروژکتور یک نوع لامپ قوسی جیوه­ای با فشار بالا هستند که از تکنولوژی بسیار پیشرفته­ای بهره می­برند. گفتیم که قیمت این لامپ­ها نبستا بالا می­باشد که به علت فناوری پیچیده آن­هاست. همچنین در ادامه راهکارهایی برای افزایش طول عمر این نوع لامپ­ها به شما معرفی کردیم که با رعایت آن­ها می­توانید بهره­وری این نوع لامپ­ها را تا حد ممکن افزایش دهید.

برای مشاهده محصولات ما کلیک کنید…

۱
۲
۳
۴
۵

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای

دیدگاه شما
استفاده از مطالب بلاگ فروشگاه خلیج فارس آی تی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام و لینک به منبع بلامانع است. تمام حقوق این وب سایت متعلق به خلیج فارس آی تی می باشد.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.